szkolenia - umiejętności miękkie

RÓWNOWAGA ŻYCIOWA – WORK LIFE BALANCE

  • Geneza koncepcji work-life balance
  • Czym jest work-life balance
  • Skutki braku równowagi między życiem zawodowym i osobistym
  • Moje życiowe role
  • Wyznaczanie celów w oparciu o własne zasoby
  • Ustalanie priorytetów czyli koszyk zadań zgodnie z pełnionymi rolami
  • Matryca D.Eisenhowera czyli co jest ważne, a co jest pilne
  • Planowanie dnia oraz tygodnia zgodnie z koncepcją work-life balance
  • Multitasking czyli przeskakiwanie między zadaniami – jak wpływa na work-life balance

RÓWNOWAGA EMOCJI A WORK LIFE BALANCE

  • Czym są emocje i jaką pełnią rolę w naszym życiu.
  • Miejsce emocji w biznesie.
  • Wybrane techniki pracy z nieprzyjemnymi emocjami.
  • Jak wzbudzać przyjemne emocje u siebie i innych.

DOBROSTAN PRACOWNIKÓW – Wellbeing i Community-care

  • Wellbeing definicja
  • Korzyści z działań wellbeing
  • Wellbeing zgodny z modelem PERMA
    • P – positive emotions, czyli pozytywne emocje
    • E – engagement, czyli zaangażowanie z satysafkcjonującej pracy
    • R – relationships, czyli relacje z innymi
    • M – meaning, czyli poczucie celu i sensu funkcjonowania w organizacji,
    • A – accomplishment, czyli osiągnięcia i realizacja zamierzonych celów
  • Community-care, czyli zrozumienie, że wszyscy jesteśmy połączeni i współodpowiedzialni za siebie nawzajem.
  • Jak wspierać dobrostan własny czyli wsparcie wellbeingu w organizacji

KULTURA ORGANIZACYJNA

  • Definicja i pojęcie kultury organizacyjnej
  •  Trzy rodzaje składników kultury
    • wzory myślenia
    • wzory zachowań
    • symbole
  • Kryteria podziału kultury organizacyjnej – najstarsze poglądy
  • Stosunek do natury
  • Orientacja w czasie
  • Natura ludzka
  • Stosunek do działania
  • Lokalizacja odpowiedzialności
  • Przestrzeń społeczna

OTWARTOŚĆ NA RÓŻNICE MIĘDZYPOKOLENIOWE

  • Charakterystyka pokoleń baby boom, x, y, z
  • Z czego wynikają różnice (sytuacja społeczna, komunikacja, wychowanie, czas wolny, autorytety, rynek pracy, sytuacja zawodowa)
  • Różne postrzeganie środowiska pracy
  • Stereotypy na temat każdego z pokoleń

KOMUNIKACJA MIĘDZYPOKOLENIOWA

  • Zasady skutecznej komunikacji międzypokoleniowej
  • Jak efektywnie przekazywać informacje (zwięzłość komunikatu, sedno, treść)
  • Czego w komunikacji oczekują ode mnie inne pokolenia?
  • Najczęstsze przyczyny nieporozumień międzypokoleniowych
  • Blokady utrudniające porozumienie na płaszczyźnie myśli i zachowania
  • Jak projektować i dostosować przekaz z uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych?
  • Komunikacja interpersonalna służąca porozumiewaniu się
  • Dostosowanie sposobu komunikacji do odbiorcy – nawiązywanie kontaktu i podtrzymywanie relacji
  • Pułapki w międzypokoleniowej komunikacji werbalnej

MECHANIZM POWSTAWANIA STRESU

  • Stres jako interpretacja sytuacji a nie sytuacja
  • Objawy stresu, czyli po czym poznać, że jesteśmy pod wpływem stresu?
  • Typowe reakcje na stres, czyli jak funkcjonujemy w trudnych sytuacjach?
  • Sposoby zapobiegania – by stres nie nastąpił lub był łagodniejszy
  • Rozpoznawanie oraz kontrola emocji w sytuacjach zawodowych wywołujących napięcie i stres
  • Rytuały przejścia z trybu działania do trybu bycia
  • Dobre nawyki w efektywności osobistej
  • Reakcja organizmu na stres

OBJAWY STRESU, CZYLI PO CZYM POZNAĆ, ŻE JESTEŚMY POD WPŁYWEM STRESU?

  • Reakcje fizyczne
  • Reakcje psychologiczne
  • Zmiany w zachowaniu
  • Stres w służbie związany z zagrożeniami

TYPOWE REAKCJE NA STRES, CZYLI JAK FUNKCJONUJEMY W TRUDNYCH SYTUACJACH?

  • Emocjonalne vs zadaniowe nastawienie do stresu
  • Strategia poznawcza
  • Strategia emocjonalna
  • Fantazje, myślenie życzeniowe
  • Współdziałanie z innymi

WYPALENIE ZAWODOWE

  • Zjawisko wypalenia zawodowego.
  • Wypalenie zawodowe – przyczyny i symptomy
  • Czym jest, a czym nie jest wypalenie zawodowe.
  • Sygnały ostrzegawcze zanim pojawi się wypalenie zawodowe.
  • Przyczyny i etapy wypalenia.
  • Symptomy wypalenia zawodowego.
  • Proces wypalania zawodowego.
  • Reakcje osób na wypalenie zawodowe.
  • Skutki wypalenia zawodowego.
  • Radzenie sobie z wypaleniem zawodowym.
  • Warunki osiągania satysfakcji z pracy.

WYPALENIE ZAWODOWE W PRACY

  • Wypalenie zawodowe osób wspierających
  • Wpływ wypalenia zawodowego na jakość pracy.
  • Jak rozpoznać wypalenie zawodowe u siebie lub współpracowników.
  • Trzy składniki wypalenia:
    • Emocjonalne wyczerpanie i obniżenie samooceny
    • Depersonalizacja
    • Poczucie braku kompetencji oraz spadku osiągnięć i produktywności w pracy
  • Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.
  • Zmęczenie a wypalenie, metody prewencji przez wypaleniem
  • Zapobieganie nawrotom.

METODY RADZENIA SOBIE Z WYPALENIEM ZAWODOWYM

  • Umiejętność stawiania celów i ich realizacja.
  • Właściwe zarządzanie czasem.
  • Umiejętność rozwiązywania konfliktów.
  • Techniki rozluźniające i ćwiczenia fizyczne.
  • Praca z oddechem.
  • Relaks.
  • Automasaż.

SPOSOBY ZAPOBIEGANIA I RADZENIA SOBIE Z EMOCJAMI I STRESEM

  • Mechanizmy obronnych w skutecznym raczeniu sobie ze stresem
  • Metody i sposoby redukowania stresu w sytuacjach zawodowych i prywatnych
  • Sposoby wypierania emocji (racjonalizacja, projekcja, stłumienie, przemieszczenie itp.)
  • Tłumienie a transformowanie emocji
  • Identyfikowanie własnego wzorca
  • Sytuacja wewnętrzna a sytuacja zewnętrzna
  • Zarządzanie emocjami w sytuacjach trudnych, czyli jak radzić sobie ze złością i innymi silnymi emocjami?
    • rola wyrażania emocji i odreagowywania napięcia
    • szybkie sposoby pozbywania się negatywnych emocji
    • wyrażanie emocji pozytywnych
    • psychosomatyczne konsekwencje obciążenia stresem
    • autodiagnoza indywidualnych obszarów zagrożeń
    • rodzaje oddechu
  • Praktyka świadomego oddechu
  • „Zmniejszamy stres” – ustalanie celu, który pomaga zmniejszyć stres oraz przeanalizować sposoby jego osiągnięcia
  • Techniki relaksacyjne – „Relaksacja przez oddychanie” / „Trening autogenny” (oddychanie połączone z wizualizacją, rozluźnianie mięśni) / Relaksacja Progresywna / „Techniki wizualizacyjne, pomagające kreatywnie znajdować rozwiązania problemów” i inne
  • Wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie?
  • Wiara w siebie i jej wpływ na poziom stresu

ŚWIADOMA KOMUNIKACJA SPOSOBEM NA ZDROWE RELACJE

  • Czym jest świadoma komunikacja
  • Moje emocje a emocje innych ludzi
  • Relacje z samym sobą a relacje z innymi
  • Oczekiwania a emocje
  • Świadomość siebie i świadomość rozmówcy
  • Ograniczenia emocjonalne w komunikacji

ASERTYWNOŚĆ A STRES

  • Jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących
    • obszary trudności w odmawianiu
    • jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie
  • Asertywne wyrażanie próśb
    • dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
    • jak formułować asertywną prośbę?
  • Oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu
    • kiedy warto wypowiadać krytykę
    • problemy z przyjmowaniem krytyki
    • co robić z nie konstruktywną krytyką
    • oddzielenie opinii od faktów
  • Wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych
    • jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
    • typowe błędy w wyrażaniu opinii
    • jak asertywnie wyrażać własne opinie?
  • Jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
    • komunikaty JA i komunikaty TY
    • metody ustanawiania konstruktywnych relacji
    • hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji
    • asertywna obrona przed gniewem i agresją

WORK LIFE BALANCE I ZARZĄDZANIE STRESEM PRZEZ OSOBY O RÓŻNYCH TYPACH OSOBOWOŚCI

  • Style radzenia sobie ze stresem
  • Rozpoznawanie typów osobowościowych
  • Osobowość a stres
  • Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem
  • Świadomość przewagi ograniczeń własnego ty
  • pu osobowości
  • Zarządzanie czasem przez każdy z typów osobowości
  • Motywowanie i dobór reakcji czterostrefowy model zachowań
  • Samopostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości
  • Określenie własnych predyspozycji, cech osobowości, mocnych i słabych stron w sytuacjach napięcia i stresu
  • Opracowanie indywidualnego planu działania dopasowanego do osobowości

Komentarze są wyłączone.