1. Charakterystyka zachowań mobbingowych
- 45 cech mobbingu wg Heinza Leymana
- warunki sprzyjające zachowaniom mobbingowych
- zachowania nie będące mobbingiem
2. Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu
- Mobber – cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu
- Ofiara – cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu
- zachowania wskazujące na istnienie zjawiska
3. Działania praktyczne zapobiegające zjawisku
- z zakresu codziennego zarządzania
- komunikacja w zespole
- zasady dotyczące kultury pracy
4. Przeciwdziałanie dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy
- dyskryminacja ze względu na wiek – przykłady zachowań dyskryminujących,
- działania zapobiegające występowaniu zjawiska
- dyskryminacja ze względu na płeć, orientację seksualną – przykłady zachowań dyskryminujących, działania zapobiegające występowaniu zjawiska
- dyskryminacja ze względu na rasę, pochodzenie – przykłady zachowań dyskryminujących, działania zapobiegające występowaniu zjawiska
- dyskryminacja z uwagi na niepełnosprawność – uwarunkowania zachowań dyskryminacyjnych oraz zasady właściwych zachowań wobec osób z niepełnosprawnością
- dyskryminacja z uwagi na przynależność do organizacji, poglądy – przykłady zachowań dyskryminujących,
- działania zapobiegające występowaniu zjawiska
- molestowanie i molestowanie seksualne jako szczególne formy dyskryminacji
- zachowania inkluzywne w miejscu pracy
5. Rola stereotypów w kształtowaniu się negatywnych zjawisk w organizacji: mobbingu i dyskryminacji
6. Psychologiczne obciążenie osób doświadczających dyskryminacji i mobbing
7. Zatruty zespół… jakie działania i procesy wdrażać w sytuacjach doświadczania przez zespół dyskryminacji i mobbingu
8. Doświadczenia stresu długoterminowego u ofiar mobbingu