Cele ogólne
- zrozumienie zasad motywowania i angażowania pracowników
- kształtowanie motywacji indywidualnej i zespołowej
- wypracowanie konstruktywnych propozycji zmian w pracy komórki organizacyjnej
1. Różnice pokoleniowe wśród pracowników BB, X, Y i Z
- zaangażowania
- jak modyfikować działania motywacyjne zależnie od sytuacji i etapu rozwoju zawodowego danej osoby
Cele szczegółowe
- zbudowanie otwartej postawy w stosunku do różnorodności
- zwiększenie efektywności w komunikacji pomiędzy pracownikami z różnych pokoleń
Efekty – pracownicy
- poznają podstawowe informacje na temat charakterystyki różnych pokoleń
- poznają zalety różnorodnych zespołów pracowniczych
- nauczą się rozpoznawać sytuacje konfliktowe u podstawy, których leży wiek pracowników
2. Motywacja pracowników z różnych pokoleń
Cele szczegółowe
- akceptacja zmian w organizacji, który usprawnia jej funkcjonowanie z uwzględnieniem współpracy międzypokoleniowej
- przygotowanie się na trudne sytuacje we współpracy z innymi pracownikami
- zbudowanie silnej motywacji do współpracy z różnorodnych zespołach
Efekty – pracownicy
- uzyskają informację na temat korzyści pracy w zespołach różnorodnych wiekowo,
- zwiększą zaangażowanie do wykonywania codziennych obowiązków zawodowych
- zrozumieją mechanizmy dotyczące sposobów wprowadzania zmian w organizacji
3. Budowanie motywatorów
Cele szczegółowe
- zrozumienie indywidualnych zasad motywowania i angażowania pracowników
Efekty – pracownicy
- będą potrafili rozróżnić szeroko rozumiane potrzeby poszczególnych członków zespołów różnorodnych co będzie przydatne do lepszego wykorzystania potencjału ich członków i do budowania pozytywnej atmosfery pracy
- zyskają uwrażliwienie na odmienne sposoby postrzegania rzeczywistości zawodowej różnych grup wiekowych pracowników i będą potrafili wykorzystać ich różnorodne możliwości, zasoby, wiedzę oraz doświadczenia
4. Wychwycenie spadku motywacji u pracowników i zbudowanie ponownego zaangażowania
Cele szczegółowe
- potrafić określić źródła demotywacji u pracowników poszczególnych grup
- stworzyć taktykę walki z demotywatorami
Efekty – pracownicy
- nabędą wiedzę co demotywuje ludzi do pracy,
- jak rozpoznać, co demotywuje konkretną osobę
- jak dostosować działania motywacyjne do profilu konkretnej osoby,
- jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i braku
PROGRAM
1. Konflikty pokoleniowe – z czego wynikają i co leży u ich podłoża?
2. Charakterystyka pokoleń.
3. Najsilniejsze różnice pokoleniowe i sposoby pracy z nimi.
4. Jak pokolenia mogę się wzajemnie uzupełniać i współistnieć tworząc różnorodne i efektywne zespoły.
5. Psychologiczne oczekiwania pokoleń
6. Zarządzanie pokoleniami
7. Zmiana – rewolucja czy ewolucja?
8. Mechanizmy psychologiczne utrudniające akceptację zmiany vs postawa proaktywna w działaniu.
9. Budowanie zmianom. kultury organizacyjnej sprzyjającej,
10. Konflikty pokoleniowe,
11. Sytuacje trudne i sposoby zaradcze i techniki proaktywnego reagowania,
12. Konflikt jako motywator do wprowadzania zmian w zachowaniach jednostki i organizowaniu pracy zespołów różnorodnych,
13. Motywacja w działaniu i współpracy zespołów różnorodnych
14. Zasady i warunki efektywnej współpracy w zespołach różnorodnych pokoleniowo w modelu Komunikacji bez przemocy Marshalla Rosenberga
15. Metoda Wlata Disneya,
16. Tworzenie przykładowych działań, procedur lub standardów, które będą praktykowane w organizacji,
17. Zdiagnozowanie czynników demotywujących pracowników
18. Jak rozpoznawać demotywację i brak zaangażowania pracowników.
19. Określenie konkretnych środków zaradczych możliwych do wdrożenia w instytucji w kontekście czynników demotywacji pracowników.